Zapisz się do Newslettera poniżej - 5% rabatu

7 kroków do dłuższego życia, co robić aby żyć dłużej?

Nasze ciało składa się z około 206 kości, ok. 450-500 mięśni, 15 do 724 bilionów komórek, od 30 do 400 bilionów samych komórek bakteryjnych w jelicie, około 8 metrów jelit. Serce nasze pompuje każdego dnia 7 tysięcy litrów krwi, uderzając około 70 razy na minutę. Jesteśmy niezwykli. Z roku na rok poznajemy coraz szerzej naszą biologię ciała, odkrywamy skomplikowane procesy, które pozwalają nam żyć i funkcjonować, uczymy się też wykorzystywać zdobytą wiedzę aby powstrzymywać choroby, zapobiegać im i żyć jak najdłużej. Choć już tyle zostało odkrytej wiedzy, jesteśmy w stanie, kiedyś nieuleczalne, leczyć, a nawet sztucznie podtrzymywać życie, a także zastępować organy, narządy, to tak wiele jeszcze jest tajemnicy w nas i tak wiele jeszcze nie wiemy o życiu. Choć ciało nam jest łatwiej odkrywać, to już z naszym umysłem, duszą improwizujemy.

Ciało i umysł są połączone.

Choć jeszcze medycyna współczesna oscyluje wokół leczenia tylko ciała to niestety, to współczesne podejście nie jest zgodne z wynikami wielu badań psychologicznych i badań holistycznych: mózg, obwodowy układ nerwowy, układ odpornościowy i każdy inny narząd i układ biologiczny mają wspólny język chemiczny, który nigdy nie przestaje przekazywać informacji. Wszystko jest połączone. Badania dowiodły, że ludzkie ciało ma trzy odrębne sieci, które łączą się ze sobą: głowa, jelita i serce. Często nazywane Trzema Mózgami, każdy z tych podstawowych systemów przetwarzania i organów kontroluje nasze zdrowie fizyczne, myśli i uczucia. Łatwym sposobem wyjaśnienia związku między umysłem a ciałem i duszą jest rozważenie stresu, niepokoju i depresji. Wszystkie trzy z tych dolegliwości są uważane za „psychiczne” problemy zdrowotne i są leczone przez psychologów klinicznych. Jednak każdy problem zdrowotny objawia się „fizycznymi” skutkami ubocznymi. Emocje związane ze stresem są przetwarzane przez układ nadnerczy organizmu, który wytwarza kortyzol. Niepokój może sprawić, że komuś włosy staną dęba” lub przyspieszyć bicie serca, gdy ciało migdałowate mózgu instruuje układ nerwowy organizmu, aby aktywował tryb walki lub ucieczki. A objawy depresji obejmują utratę/przybranie na wadze, problemy trawienne, zaburzenia równowagi hormonalnej i mnóstwo innych dolegliwości związanych z ciałem. Zatem musimy pamiętać, że dobre zdrowie fizyczne jest powiązane ze zdrowiem emocjonalnym.

7 kroków, które pomogą nam wydłużyć życie.

Prace naukowców w kierunku badań, na temat co wydłuża nam życie, idą w dobrym kierunku. Powstaje ich coraz więcej. Jednak wciąż na pierwszym miejscu jest kilka niezastąpionych wskazówek, kilka rad na zwiększenie szansy na długie i aktywne życie to: dobrze się odżywiaj, regularnie ćwicz, zadbaj o higienę snu i trzymaj się z dala od złych nawyków. Dzięki rozwojowi nauki przez ostatnie stulecie średnia wieku wydłużyła się znacznie. Możesz pomyśleć, że potrzebujesz dobrych genów, aby żyć dłużej. Ale dla większości z nas geny to tylko część równania. Badania pokazują, że geny odpowiadają za mniej niż jedną trzecią szans na przeżycie do 85 roku życia. Zdecydowana większość różnic w naszym wieku wynika z naszych zachowań zdrowotnych.

1. Joga, medytacja.

Jeszcze dla wielu z nas joga i medytacja jest czymś nowym, co przyszło do nas z kultury wschodniej, a dla niektórych to część innej religii. Nic bardziej mylnego. Faktem jest, że joga i medytacja mają swoje korzenie najprawdopodobniej w kulturze dalekiego wschodu. Jednak znacznie ważniejsze są badania na temat jogi i medytacji. Celowo umieściłam jogę i medytację razem. Uważam, że świetną praktyką jest joga jako metoda medytacji. Istotnymi elementami są tu oddech, uważność i postawa ciała. Jest wiele technik medytacji i jogi. Ale łączy je jedno, odnalezienie wewnętrznej harmonii, równowagi, samoświadomości i zwiększenia koncentracji. Ponadto ćwiczenia wykonywane w jodze wzmacniają ciało, wszystkie mięśnie, stawy oraz kości są angażowane w poszczególnych pozycjach, dzięki temu ciało się wzmacnia, staje się bardziej elastyczne i odporne, tak by mogło nam służyć jak najdłużej.

2. Wspólnota.

Badania wykazują, że osoby które długo żyją otaczają się ludźmi, żyją w różnych wspólnotach. Dziesiątki badań pokazują wyraźny związek między silnymi więziami społecznymi a dłuższym życiem. Na szczęście teraz mamy dostęp do wielu różnych wspólnot. Ludzie razem grają w szachy, razem szydełkują, razem jeżdzą na wyprawy turystyczne, spotykają się w sanatoriach, uprawiają razem różne sporty, modlą się. Jest tego mnóstwo i wcale nie musisz mieć rodziny, by żyć we wspólnocie.

3. Jedz rozsądnie.

Nie zastanawiaj się, która dieta jest najlepsza. Takiej nie ma. Wśród stref na całym świecie, w których mieszkańcy żyją dłużej jest np. Okinawa w Japonii oraz Ovodda na Sardynii. Dieta obu ludności, różni się znacznie. Jedni jedzą dużo mięsa, drudzy mięsa w ogóle nie jedzą. Jedni i drudzy jedzą natomiast różnorodnie, jedzą sporo warzyw i owoców oraz nie jedzą dużo cukru i żywności przetworzonej. O ich sukcesie życia dłużej świadczy również (a może przede wszystkim) styl życia tak jak mniejsza ilość stresu, świadoma aktywność fizyczna ciała i mózgu oraz poczucie wspólnoty. Zachowanie młodości i zdrowia jak to badania australijskich badaczy potwierdzają, nie zależy tylko od diety, mięsożercy i wegetarianie prowadzący zdrowy tryb życia, żyją tak samo długo i zdrowo. Spójrz, np. wegetarianie czy weganie zmieniają nie tylko dietę ale i myślenie, styl życia, ćwiczą mniej piją alkoholu. Jest wiele aspektów, który wpływa na dobór diety, czy jedna jest lepsza od drugiej? jak widzisz niekoniecznie. Nawet bliźniacy jednojajowi się różnią, ta sama dieta raczej też może nie pasować każdemu. Ważna jest różnorodność i umiar.

4. Bądź optymistą.

Badania przeprowadzone na the Rockefeller University w Nowym Jorku obejmujące tysiące ludzi i 3 dekady wykazują , ze optymiści żyją aż o 11-15% dłużej niż pesymiści. Już wcześniejsze badania
wskazywały, że bardziej optymistyczni ludzie są mniej narażeni na choroby przewlekłe i przedwczesną śmierć. W tym badaniu relacje te były niezależne od statusu społeczno-ekonomicznego, warunków zdrowotnych, depresji, integracji społecznej i zachowań zdrowotnych. Będąc bardziej optymistycznym mamy większe szanse na dożycie do 85 lat niż osoby pesymistyczne. Optymizm to cecha psychologiczna charakteryzująca się ogólnym oczekiwaniem, że wydarzy się coś dobrego lub przekonaniem, że przyszłość będzie pomyślna. Ale nie przejmuj się jeśli jesteś pesymista, nasz mozg jest neuropatyczny i możemy się nauczyć optymizmu bez względu na wiek.

5. Sen.

Nie bez przyczyny człowiek na sen poświęca 1/3 doby. Jest tak niezwykle istotny, że powinien się znaleźć na podium wszystkich istniejących zestawień dotyczących długiego życia. Kiedy śpisz, twoje ciało przechodzi szereg zmian, które umożliwiają odpoczynek, który jest niezbędny dla ogólnego stanu zdrowia. Sen pozwala mózgowi i ciału zwolnić i zaangażować się w procesy regeneracji, promując lepszą sprawność fizyczną i umysłową następnego dnia iw dłuższej perspektywie. To, co dzieje się, gdy nie śpisz, polega na tym, że te podstawowe procesy ulegają zwarciu, wpływając na myślenie, koncentrację, poziom energii i nastrój. Według badań przyjmuje się, że potrzebne nam jest minimum 7 godzin snu, aby wszystkie procesy regenerujące nasze ciało miały szanse nam pomóc.

6. Ucz się każdego dnia.

Jeśli chcemy być ciągle sprawni umysłowo, nigdy nie przestawajmy stymulować nasz mózg. Badania wykazują, że mózg zachowuje się podobnie jak mięśnie. Aby były sprawne i wytrzymałe, muszą być codziennie ćwiczone, wzmacniane. Wykazano też, że osoby, które codziennie poddają swój mózg nowym wyzwaniom mają większe szanse na uniknięcie chorób takich jak demencja, czy choroba Alzheimera. Może to być nauka języka obcego, uczenie się wierszy na pamięć, rozwiązywanie sudoku, krzyżówek. Ważne aby nie rozleniwiać mózgu. Pamiętajmy, że oglądanie telewizji, a nawet słuchanie wartościowych podkastów nie stymuluje mózgu, no chyba, że po przesłuchaniu zapiszemy własną interpretację, albo zanotujemy nowe informacje, które wykorzystamy w niedalekiej przyszłości. Stymulacja mózgu to moment kiedy tworzysz coś nowego, kiedy informacje, treści wychodzą z Twojego mózgu, kiedy mózg musi trochę się wysilić 🙂

7. Wyznaczaj cele.

Hobby i zajęcia, które mają dla ciebie znaczenie, mogą wydłużyć twoje życie. Japońscy naukowcy odkryli, że mężczyźni z silnym poczuciem celu są mniej narażeni na śmierć z powodu udaru mózgu, chorób serca lub innych przyczyn w okresie 13 lat niż ci, którzy byli mniej pewni siebie. Jasne określenie tego, co robisz i dlaczego, może również zmniejszyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.